Det snør, det snør, tiddeli bom

det er det det gjør,
tiddeli bom
Nå snør det mye mer enn før,
tiddeli bom - og huttemeg tu.

Så kaldt det er,
tiddeli bom
Jeg kjenner det her,
tiddeli bom.
Jeg kjenner det på mine tær,
tiddeli bom - og huttemeg tu.

...en av sångerna jag förmodligen kommer gå och nynna på i vinter.
Det finns många fina och roliga norska barnsånger som jag vill lära mig. Försöker ta till mig så mycket som möjligt på samlingsstunderna i barnehagen. Nästan den enda jag kan är "Bæ, bæ lille lam", och det eftersom den är snarlik den svenska versionen.


Bæ bæ lille lam,
har du noe ull?
Ja, ja, kjære barn,
jeg har kroppen full.
Søndagsklær til far,
og søndagsklær til mor,
og to par strømper
til bitte lille bror.

Att norrmännen säger "jeg har kroppen full" har jag kommit fram till är mer korrekt än svenskans "jag har säcken full", eftersom det faktiskt är lammet som svarar barnet. Och lammet bör ju faktiskt ha kroppen och inte en säck full med ull. Haha, jag har seriösa tankebanor.

En barnsång som vi också har i Sverige är "Imse Vimse spindel". Den finns också i Norge, men då heter den "Lille Petter edderkopp" (edderkopp är spindel på norska). Den tycker jag är kjempemorsom! ;-)


Lille Petter Edderkopp han klatret på min hatt.
Så begynte det å regne og Petter ned han datt.
Så kom solen og skinte på min hatt.
Da ble det liv i Petterkopp som klatret på min hatt.



Nu ska jag inte trötta ut er med barnsånger mer, men jag tycker det är väldigt kul att lära mig nya!


Idag har jag jobbat på Athene. Vi var på tur till "Hundremetersskogen", som jag fick reda på är den ligga skogsdungen precis där jag bor. Där ser man. :-) Det var väldigt kallt idag, men vi sprang runt och busade så vi höll värmen. En sak som är väldigt bra med att jobba på barnehage eller förskola är att man alltid är ute en stund om dagen. Idag var jag ute två timmar, och hade jag varit ledig hade jag nog inte tagit mig utanför dörren.

En annan sak som jag nog nästan tycker är det bästa med att jobba med barn, är att man får SÅ mycket värme och kärlek. Till exempel när man kommer på morgonen och barnen lyser upp som en sol och kommer och ger en kramar när de ser en. Idag kom två barn från Pan, avdelningen jag varit på innan, och slängde sig i famnen på mig. Jag var ute, och när de fick syn på mig skrek dom "EEEEMMMMAAAAAAA" och sprang mot mig och kramade mig. Barnen visar verkligen uppskattnig på ett ärligt sätt. Man blir så varm i hjärtat. Alla borde lära sig att visa uppskattning och omtanke på ett sådant ärligt och öppet sätt som ett barn gör.


Nu ska jag skypa lite med mamma!

Hade sålänge


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0